Get Adobe Flash player

Přejídáte se, kouříte, chrápete, nepoužíváte zubní nit? Pak i vy patříte do rizikové skupiny, které častěji hrozí srdeční onemocnění, infarkt či mrtvice. Přečtěte si, jakým zlozvykům byste se měli co nejdříve odnaučit, pokud si chcete udržet srdce zdravé co nejdéle.
Předkládáme vám devět nejčastějších zlozvyků, které mají negativní vliv na vaše srdce. Pokud se jich zbavíte, můžete mít dobrý pocit, že jste něco udělali pro své zdraví.

Sezení u televize

Několikahodinové sezení, ať už při sledování televize nebo u počítače, zvyšuje riziko infarktu a mrtvice, a to i u lidí, kteří občas cvičí.

„Občasné cvičení nekompenzuje čas, který strávíte sezením,“ tvrdí doktorka Harmony R. Reynoldsová z Cardiovascular Clinical Research Center v New Yorku. Nedostatek pohybu může ovlivnit hladiny cukru a tuku v krvi, proto doktorka Reynoldsová doporučuje alespoň pravidelné procházky, a pokud máte sedavé zaměstnání, stoupnout si třeba při telefonování.

Chrápání

Chrápání sice nepatří přímo mezi zlozvyky, ale i tato drobná nepříjemnost může ohrožovat srdce, a proto je někdy potřeba ji řešit. Chrápání může být totiž příznakem obstruktivního syndromu spánkové apnoe, který způsobuje zástavu dýchání ve spánku. Tato porucha, kterou trpí asi 30 procent mužů ve věku mezi třiceti až šedesáti lety, zvyšuje riziko srdečního infarktu nebo mrtvice až dvojnásobně.

Zvýšené riziko spánkové apnoe hrozí lidem s nadváhou, ale nevyhýbá se ani štíhlým osobám. Pokud chrápete a ráno se probouzíte unavení, můžete trpět tímto syndromem a měli byste se raději poradit se svým lékařem.

Nepoužívání zubní nitě

Ačkoli není stáleznámá přesná příčina, existuje silná spojitost mezi onemocněním dásní a srdečními problémy. Pravidelné používání zubní nitě doporučuje i doktor Robert Ostfeld z Montefiorského lékařského centra v New Yorku.

Pokud se používání zubní nitě vyhýbáte, časem se v mezizubních prostorech navrství lepkavý plak plný bakterií, který může vést k onemocnění dásní a rozšíření nebezpečných bakterií do těla. Podle doktora Ostfelda mohou bakterie způsobit zánět, který přispívá ke vzniku aterosklerózy (kornatění tepen). Léčení nemocných dásní tak může přispět ke zlepšení funkce krevních cév.

Nadměrné pití alkoholu

I když některé studie ukazují, že malé množství alkoholu může být pro srdce přínosné, nadměrný přísun alkoholu může srdci naopak škodit. Větší množství alkoholu je spojeno se zvýšeným rizikem vysokého krevního tlaku, s vysokou hladinou tuku v krvi a se selháním srdce. Navíc extra kalorie obsažené v alkoholických nápojích mohou vést k přibírání na váze a nadváha rovněž ohrožuje srdeční zdraví.

Za nadměrné pití odborníci považují již více než dvě jednotky alkoholu denně u mužů a jednu jednotku u ženy, přičemž jedna jednotka odpovídá jednomu pivu nebo dvěma decilitrům vína.

Přejídání se

Nadváha patří mezi hlavní rizikové faktory, které přispívají k srdečním onemocněním. Lékařští experti proto doporučují stravovat se střídmě, vyhýbat se velkým porcím a sladké nápoje plné cukru nahradit vodou nebo čaji.

Doktorka Reynoldsová z Cardiovascular Clinical Research Center v New Yorku rovněž doporučuje zmenšit porce u jídel, které jsou plné sacharidů jako například těstoviny a pečivo. Pozor byste si podle ní také měli dát na nízkotučné výrobky, které většinou obsahují větší množství kalorií.

Ignorování stresu

Cítíte se deprimovaní, vystresovaní nebo se něčeho bojíte? Ignorování těchto nepříjemných pocitů si může vybrat svou daň na srdci. I když má každý občas špatnou náladu a cítí se pod psa, pro zdraví srdce je podstatné, jak jsou tyto emoce zvládány.

Podle doktorky Reynoldsové své srdce ohrožují především lidé, kteří se svému stresu poddávají. Reynoldsová proto doporučuje někomu se ze svých problémů vypovídat, nebo najít jiný způsob, jak se stresu zbavit.

Oblíbenost červeného masa

Podle odborníků je lepší brát červené maso jen jako příležitostné zpestření jídelníčku než jako potravinu, která patří do každodenní stravy. Červené maso, jako je vepřové a hovězí, je totiž plné nasycených tuků, které srdci rozhodně neprospívají.

Navíc podle některých studií výrobky ze zpracovaného červeného masa, jako jsou slanina, párky nebo uzeniny, zvyšují nejen riziko kardiovaskulárních onemocnění, ale také kolorektálního karcinomu (zhoubný nádor tlustého střeva či konečníku). Podle doktora Ostfelda z Montefiorského lékařského centra v New Yorku by maximálně 10 procent vaší stravy mělo pocházet ze zvířat a zvířecích produktů.

Odmítání ovoce a zeleniny

„Nejzdravější strava pro srdce je rostlinná strava,“ říká doktor Ostfeld. To znamená hodně ovoce a zeleniny, ořechů, celozrnných výrobků a mléčných výrobků.

Nové dietní poučky doporučují, aby polovina každého jídla byla sestavena z ovoce a zeleniny. Vědecké výzkumy totiž ukazují, že lidé, kteří jedí více než pět porcí ovoce a zeleniny denně, mají asi o 20 procent snížené riziko srdečního onemocnění a mrtvice než lidé, kteří jedí tři a méně porcí ovoce a zeleniny za den.

Kouření nebo soužití s kuřákem

I když jste už snad milionkrát slyšeli, že byste měli přestat kouřit, podle doktora Ostfelda toto doporučení snese časté opakování.

„Kouření je naprostá katastrofa pro vaše srdce,“ tvrdí doktor Ostfeld. Kouření způsobuje krevní sraženiny, což může zablokovat přísun krve do srdce a přispívat k nárůstu plaku v artériích.

Doktor Ostfeld také doporučuje bombardovat zákazem kouření všechny kuřáky okolo, protože nedobrovolné kouření je stejně tak nebezpečné. Jen v USA zemře každý rok na srdeční onemocnění 46 tisíc nekuřáků, kteří žijí ve společné domácnosti s kuřákem.

Zdroj:http://ona.idnes.cz/devet-zlozvyku-ktere-skodi-vasemu-srdci-fff-/zdravi.aspx?c=A110815_102839_zdravi_pet

Comments are closed.